Obstojí váš systém práce v krizi?

Kategorie:

Minule jsem tady sdílela svých pár tipů k vylepšení mého systému práce.

A realita mých dalších dní mě donutila zamyslet se nad tématem, jaké náhle změny mimo naši kontrolu náš systém práce ustojí...

Spousta systémů a principů bezvadně funguje. Dokud se nestane něco nepředvídatelného, co vás donutí celý týden přeplánovat.

A teď otázka do pranice: JAK MOC JE VÁŠ SYSTÉM PRÁCE FLEXIBILNÍ KE ZMĚNÁM?

Ten můj prošel minulý i tento týden zatěžkávací zkouškou. S dětmi se vždycky hůř plánuje, než když jste jenom za sebe.
Ale představte si můj týden.

Na práci mám vyhrazené čtyři 4-5 hodinové bloky v týdnu.
Mám to bezvadně naplánované.
Pondělky ráno chodím cvičit, pak zbývající dvě hodiny trávím v blízké kavárně (pokud si někdy budete chtít dát v Říčanech dobré kafe, rozhodně vyzkoušejte Gabi Café) a připravuji si obsah pro web, sociální sítě atd. Hezká, mírná práce pro kavárenské prostředí. I tenhle článek tu píšu.
Středy a čtvrtky mám konzultační dopoledne pro klienty a ostatní čas je pak určený pro rozvoj mého podnikání.

Času mám málo, pracovat musím rychle a efektivně.
V tyhle časy mám obvykle hlídání. Fajn spolehlivou chůvu, kterou jsem konečně půl roku po stěhování našla.
A minulý týden v pondělí mi volala, že ji odvezli se slepým střevem do nemocnice.

Bum!

Naplánovaná práce, konzultace s klienty a tři děti na krku. Nekombinovatelné.
Zároveň nechci, aby takováto věc narušila mou práci směrem ke klientům nebo spolupracovníkům, kteří na mě spoléhají. Pokud neumírám já nebo děti, práci rušit nechci.

Jaké systémové věci mi pomohly udržet práci i v takovéto situaci?

1) Plánuji si dostatečné rezervy
Klientům to často radím a oni mi často oponují, že to není možné. Ale když máte 20 % času jako polštář připravený pro náhlé zásahy do programu, nové klienty nebo příležitosti, jen tak vás něco nepřekvapí.

2) Záchranný systém hlídání dětí
Nemám jen jednu jedinou chůvu. Mám jich několik. Jednu hlavní, co chodí pravidelně, a pak několik záchranných. Když pak potřebuju pohlídat v nestandardní čas nebo v takovéto situaci, vždycky někdo nějak může.

3) Přenosná pracovna
Mám ustálenou sadu věcí, které potřebuji ke své práci.
- notebook + nabíječka
- mobil + nabíječka
- bezdrátová sluchátka
- mobilní připojení k internetu
- dokumenty v cloudu
Jednu z konzultací jsem takhle zvládla ze stojícího auta, zatímco děti jsem na hodinu odvezla za jednou z hlídaček na hřiště, další pak třeba z lavičky v parku.

4) Priority
I kdybyste mě vzbudili o půlnoci, vím naprosto přesně, jaké 2-3 priority na tento týden mám. Ty, které musejí být bezpodmínečně hotové. A zbytek holt počká. Nepracuji se žádným složitým systémem priorit. Žádné kvadranty, žádná schémata. Kromě konzultací mám vybrané 2-3 úkoly na každý týden, které prostě musejí být. Jedna z těch priorit je vždy něco, co posouvá mé osobní byznysové projekty dál. Ostatní priority jsou směrem ke klientům nebo spolupracovníkům. Ale hlídám si, abych každý týden udělala něco, pro svůj byznys. To vnímám jako důležité. Každý krok se počítá. A tak se posouvám i když mám zrovna časovou tíseň.

5) Nepo.... se z toho
Tuhle zásadu asi uplatníte všude 🙂  jako všechno, i plánování chce určitý nadhled. A i kdybych vám ten smyk, ve kterém jsem minulý týden byla, nepřála, tak jsem prostě zvládla to důležité a ostatní počkalo.

Důležité je, že takovéhle náhlé změny, které jsou mimo vaši kontrolu, neovlivňují vaši práci směrem ven. Pokud máte svůj systém práce nastavený i pro krizové scénáře, dá se to zvládnout. I když k tomu musíte napnout všechny síly.

Jasně, má situace je do určité míry specifická. Pokud máte na práci 8 hodin denně a za sebou třeba firemní tým, váš krizový scénář pro náhlou nepřítomnost bude nastavený jinak. Ale třeba vás některý z mých postupů inspiruje.

A druhá otázka do pranice: MÁTE SVŮJ SYSTÉM PRÁCE NASTAVENÝ I PRO KRIZOVÉ SITUACE? 

Zkuste se nad tím zamyslet. Co vám může zásadně narušit vaše plány? A jak s tím budete pracovat, abyste maximálně zmírnili dopad?

Budu ráda, když mi k tomu napíšete, jak to máte vy. Jestli nějakou záchrannou síť máte přichystanou, nebo jak to řešíte. Jednoduše mi napište e-mail, nebo můžete využít i komentáře pod článkem. Opravdu mě to zajímá.

Sdílet článek

30 minut.
Probereme, co vás pálí a jestli, případně jak vám mohu pomoci.

Vyberte si z mého kalendáře termín, který se vám hodí. Spojíme se buď klasicky telefonem, nebo přes jakoukoli platformu pro videohovory. Krátce se pobavíme o tom, co zrovna nejvíc řešíte a jak vám s tím mohu pomoci.
Konzultuji ve firmách týmovou efektivitu, organizaci práce, procesy, vedení lidí, komunikaci a delegování.
closecalendarfacebook-squarelinkedin-squarefacebookbarsenvelopelinkedinangle-downxingpaper-planepinterest-pwhatsappcommenting