In Články

Máte ve firmě lidi, kterým se pořád něco nelíbí, každou změnu provázejí protáhlým obličejem a u kafe si stěžují ostatním v týmu, co jste si to zase vymysleli?

Skoro bych řekla, že alespoň jeden takový je v každé firmě.
Třeba ale takový člověk pracovně funguje docela dobře, tak se vám to nechce řešit radikálně. Blbé je, že jeden takový brblal vám dokáže narušit atmosféru v celé firmě. Bez reakce byste to tedy nechávat neměli.

Co ale s tím?

Než dojde na ultimátní výpověď (a té se po selhání všech možností rozhodně nebraňte), můžete vyzkoušet následující:

1) Promluvte si s ní/m

Úplně na rovinu řekněte: „Hele, všiml/a jsem si, že jsou věci, které se ti tu moc nelíbí. Řekni mi o tom víc, rád/a bych tomu porozuměl/a.“

Řekne vám, co ho/jí žere? Bezva! Můžete to řešit.

Neřekne nic? Popře to? Pak ale jasně vymezte hranice. Ve firmě totiž tohle nechcete. Chcete mít otevřené prostředí, ve kterém se řekne nahlas, když se někomu něco nelíbí, aby se to mohlo řešit. A netolerujte brblání a stížnosti v kuchyňce u kafe, které nic nevyřeší, jenom kazí atmosféru.
Tady je na místě dát jasně najevo, že pokud nesdílíte společné hodnoty, není nic špatného na tom, v dobrém se rozejít a vzájemně si nekazit náladu.

2) Zapojte ho

Máte v týmu „stěžovače“ a potřebujete prosadit nějakou změnu? Víte, že ji bude a priori negovat a bude narušovat přijetí i u ostatních kolegů?
Pracujte s ním. Individuálně. Zapojte ho do celého procesu. Dejte mu funkci, posilněte pocit jeho osobní důležitosti.
Aktivně ho zapojte do chystaných změn, nebo mu naopak dejte jiný úkol, kterým ho zabavíte a nebude mít na brblání čas.

Lidi jsou rozpínaví. Kam je pustíte, tam se nacpou. Na vás, jako na leadrech je nastavovat hranice a jasně se postavit tam, kam už je pustit nechcete. Vy jste ten strážce firemních hodnot. Vy musíte jasně říct „stop“, pokud se děje něco, co je s vašimi hodnotami v rozporu.

No a pokud nezafunguje ani jedno ani druhé, pak na nic moc nečekejte. Jeden člověk vám dokáže plíživě rozložit celou firmu. Nejednou jsem to viděla.

Jeden příklad za vše

Můj klient měl poměrně početnou recepci, střídaly se tam 3-4 slečny. Už ani nevím, kým to začalo, ale prostě najednou bylo všechno problém a každý, kdo po recepci něco požadoval, obtěžoval. Nerespektovaly procesy a pravidla. Neustále brblaly a byly otrávené. Po čase tu nejmíň výkonnou a nejvíc brblající vyhodil. Přijal místo ní novou, ale ta rychle přejala zajeté vzorce chování. A takhle se v tom celá firma točila skoro rok. Už tam nebyl nikdo z bývalé party ale nálada a ochota byla pořád stejná. Prostě si ji předávaly mezi sebou. Nezabíralo nic. Tak jsme udělali radikální krok. Propustili jsme všechny najednou a najali partu novou. Ano, překlenovací období bylo náročné. Ale víte co? Fungovalo to! Najala se nová parta, která byla nadšená, energická a prostě perfektní.

Někdy se bez radikálního řešení neobejdete. Nebojte se jich. Není to vždycky zlo.

Držím palce, ať k nim máte odvahu, když to bude třeba.

Recommended Posts

Leave a Comment