Díky dobré organizaci práce žiju život jaký chci

Kategorie:

Práci se věnuji 15-20 hodin týdně. A přesto jsem v prosinci 2020 přesáhla obrat pro účely DPH. 

Nedám vám 3, 5 ani 10 zaručených tipů. Ukážu vám ale, jak přistupuji ke své vlastní práci a díky tomu žiji život takový, jaký chci. Dělám práci, která mi dává smysl a baví mě, jsem se svými dětmi, vychovávám je a vidím je vyrůstat. A zároveň si můžu dopřát to, co mi dělá radost.

A řeknu vám také, proč mi tenhle přístup pomáhá i ve firmách, se kterými spolupracuji.

Moje kobyla bosa nechodí

Moje práce a metody jsou něco, co žiju každý den ve své práci. I to je jedna z mých životně pracovních hodnot: „Žiju to, co učím.“

Část mého fungování spočívá v osobním přístupu a nastavení mysli, část v racionální organizaci práce.

Osobní nastavení

V průběhu těch 4 let podnikání jsem si musela sama v sobě některé věci a momenty vyjasnit. A tyhle momenty, myšlenky, přesvědčení… jakkoli tomu budu říkat, drží pevný základ mého podnikání. 

  1. Znám své PROČ. Proč vůbec podnikám, proč se věnuji zrovna tématům, kterým se věnuji. A k tomu PROČ se vracím, když jsem unavená, když se třeba něco nepovede, nebo když pochybuji. Je to můj hnací motor, který mě vždycky nahodí zpátky a motivuje k další práci
  2. Jsem na sebe laskavá. Nebičuji se, když nemám energii. Prostě si odpočinu a nabiju se činnostmi, které mi energii dodávají. Dovolím si dělat chyby (a poučit se z nich). Věřím, že chyby nás posouvají kupředu. 
  3. Jedu si vlastním tempem. Ano, vím, že jsou lidé, kteří podnikají kratší dobu než já a vydělávají víc, nebo mají firmu s 20 lidmi, nebo cokoli. Ale mám jiné priority. Už dávno se nesnažím urvat vše. Vím, že vždycky bude práce víc než času a tak se držím svého vlastního pravidla. Když náhodou pochybuji (a čas od času ano, jako asi každý), vracím se opět ke svému proč. To je můj pevný bod.
  4. Jsem flexibilní a umím se přizpůsobit okolnostem. Už dávno vím, že nemá smysl trvat na svých plánech a postupech, i když to v nové situaci nedává smysl. Nechodím hlavou proti zdi. Díky tomu, že znám své cíle a dlouhodobé plány, mohu poměrně snadno změnit ty aktuální.

Organizace práce

Vždycky říkám, že efektivita není jenom o procesech. Ale o kontextu a souvislostech.

A i v mé práci je efektivita výsledkem několika spolupracujících oblastí.

  1. EXPERTÍZA & PARTNERSTVÍ
    Jsem si plně vědoma toho, že nemůžu a ani nechci být expert na všechno. Mám svou primární oblast působení, kde vím, že jsem fakt dobrá a mám pro klienty největší přidanou hodnotu. A vím, že jiní lidé to zase mají jinak. Za těch několik let jsem poznala spoustu expertů ve spoustě jiných oblastech. Vím, s kým se mi dobře spolupracuje a komu věřím. A koho kdykoli s klidným svědomím doporučím svým klientům. Spolupráce, partnerství a synergie - to je další z mých hodnot, na kterých stavím svou práci.
  2. PRIORITY
    Dobře si vybírám projekty, na kterých budu pracovat. Jak ty rozvojové pro mé podnikání a mne samotnou, tak ty klientské. Rozvíjím spolupráce, které jsou postavené na sdílení podobných hodnot, vizí a postojů. Jedině tam můžu mít největší přínos.
  3. PLÁNOVÁNÍ
    Dlouhodobé (vize do budoucnosti za X let), střednědobé (na rok), krátkodobé (měsíce, týdny) i to operativní (týden, dny, hodiny).
    Snažím se mít vždy připravený i plán B, někdy i C a D. Podle míry rizika.
    Pracuji s rezervami. Nikdy neplánuji plnou kapacitu svého času. Moc dobře totiž vím, že žádný plán nevyjde na 100 %. A já chci dotahovat věci, které potřebuji a stihnout i ty neurgentní úkoly, které posouvají mé projekty dopředu. Nechci být frustrovaná, že jsem na konci dne nestihla všechny resty. Tohle je věc, která mi dodala tolik klidu, jako snad nic jiného. A vedlejší benefit práce s dostatečnou rezervou je fakt, že když se naskytne zajímavá příležitost, projekt nebo spolupráce, na kterou mám chuť, vždycky na ni najdu kapacitu. 
  4. NÁSTROJE
    Dělám si ráda věci jednodušší. Nepoužívám velké množství nástrojů, ale ty, které mám, se učím ovládnout na maximum. 
  5. PROCESY
    Ráda předvídám a raději strávím hodinu přípravou postupu, díky kterému pak nebudu muset myslet na spoustu věcí v průběhu. Chci věci zjednodušovat sobě, svým kolegům i klientům. Chci si šetřit čas, hlavu i energii. Minimalizovat riziko chyb. Nevymýšlet znova něco, co už jsem vymýšlela předtím. Vedu si vlastní wiki, píšu si best practice, vylepšuji.
  6. DELEGUJI
    Co nemusím nebo neumím, nedělám. To mi šetří tolik energie a času… Základ je vybrat si k sobě ty správné lidi. Na to mám taky proces 🙂 Nebojím se svěřit někomu úkoly, protože je mám vždy dobře připravené. Naučila jsem se zadávat úkoly, přijímat řešení druhých s otevřenou myslí a dávat zpětnou vazbu, která naši spolupráci neustále posouvá.

Není to jen o procesech

A velmi obdobně přistupuji i k práci pro své klienty. Vím totiž, že kvalitní organizace práce není jen o procesech. Neexistuje jeden univerzálně platný návod, který kdybych přinesla k různým klientům, přinesl by stejné výsledky.

Pro mě je efektivita o kontextu a souvislostech.

Vždy hraje roli vize firmy, strategie, firemní kultura, brand a positioning, nástroje, které firma používá, charakter, hodnoty a postoje majitele/ředitele, kolektiv jako celek i jeho jednotliví členové. Vždy hrají roli motivace i bariéry jednotlivých členů týmu, jejich limity, jejich obavy, životní situace…. 

To vše dohromady. A proto i moje spolupráce ve firmách vyžaduje komplexní porozumění. Mám na to systém. Sadu otázek, individuální hloubkové rozhovory (jak oceňuji svou praxi v marketingovém výzkumu!), vyhodnocení. Priority, aktivace týmu, realizace...

Z hloubkových rozhovorů často vyplynou priority, které se mohou lišit od původní představy majitele/ředitele. Nejednou se mi stalo, že si mě do firmy najali na nastavení konkrétního procesu, nebo naopak na aktivaci lidí, aby dané procesy dodržovali. A z rozhovorů a analýzy vyplynuly úplně jiné bariéry, trable a priority, jejichž vyřešení či přenastavení ve výsledku posunulo firmu mnohem dále a mnohem rychleji. 

Velmi často bývá problematická kombinace nevhodně nebo nejasně nastavených kompetencí a pravomocí, absence systému práce, pravidel a procesů, nedostatek důvěry, nepochopení nebo nepřijetí ze strany týmu. S tím vším pracuji. A to vše dává smysl, pokud je třeba posunout celou firmu.

Jistě, jsou klienti, se kterými spolupracuji na bázi ad hoc konzultací - potřebují se poradit o konkrétní situaci, tématu, nastavit konkrétní oblast ve firmě…. ale stále jsou pro mě srdcovou záležitostí ty intenzivní a komplexní spolupráce, kde mohu pomoci firmě dosáhnout skutečných změn a výsledků.

Sdílet článek

30 minut.
Probereme, co vás pálí a jestli, případně jak vám mohu pomoci.

Vyberte si z mého kalendáře termín, který se vám hodí. Spojíme se buď klasicky telefonem, nebo přes jakoukoli platformu pro videohovory. Krátce se pobavíme o tom, co zrovna nejvíc řešíte a jak vám s tím mohu pomoci.
Konzultuji ve firmách týmovou efektivitu, organizaci práce, procesy, vedení lidí, komunikaci a delegování.
closecalendarfacebook-squarelinkedin-squaretwitterfacebookbarsenvelopelinkedinangle-downpaper-planepinterest-pwhatsapp