Práci se věnuji 15-20 hodin týdně. A přesto jsem v prosinci 2020 přesáhla obrat pro účely DPH.
Nedám vám 3, 5 ani 10 zaručených tipů. Ukážu vám ale, jak přistupuji ke své vlastní práci a díky tomu žiji život takový, jaký chci. Dělám práci, která mi dává smysl a baví mě, jsem se svými dětmi, vychovávám je a vidím je vyrůstat. A zároveň si můžu dopřát to, co mi dělá radost.
A řeknu vám také, proč mi tenhle přístup pomáhá i ve firmách, se kterými spolupracuji.
Moje kobyla bosa nechodí
Moje práce a metody jsou něco, co žiju každý den ve své práci. I to je jedna z mých životně pracovních hodnot: „Žiju to, co učím.“
Část mého fungování spočívá v osobním přístupu a nastavení mysli, část v racionální organizaci práce.
Osobní nastavení
V průběhu těch 4 let podnikání jsem si musela sama v sobě některé věci a momenty vyjasnit. A tyhle momenty, myšlenky, přesvědčení… jakkoli tomu budu říkat, drží pevný základ mého podnikání.
- Znám své PROČ. Proč vůbec podnikám, proč se věnuji zrovna tématům, kterým se věnuji. A k tomu PROČ se vracím, když jsem unavená, když se třeba něco nepovede, nebo když pochybuji. Je to můj hnací motor, který mě vždycky nahodí zpátky a motivuje k další práci
- Jsem na sebe laskavá. Nebičuji se, když nemám energii. Prostě si odpočinu a nabiju se činnostmi, které mi energii dodávají. Dovolím si dělat chyby (a poučit se z nich). Věřím, že chyby nás posouvají kupředu.
- Jedu si vlastním tempem. Ano, vím, že jsou lidé, kteří podnikají kratší dobu než já a vydělávají víc, nebo mají firmu s 20 lidmi, nebo cokoli. Ale mám jiné priority. Už dávno se nesnažím urvat vše. Vím, že vždycky bude práce víc než času a tak se držím svého vlastního pravidla. Když náhodou pochybuji (a čas od času ano, jako asi každý), vracím se opět ke svému proč. To je můj pevný bod.
- Jsem flexibilní a umím se přizpůsobit okolnostem. Už dávno vím, že nemá smysl trvat na svých plánech a postupech, i když to v nové situaci nedává smysl. Nechodím hlavou proti zdi. Díky tomu, že znám své cíle a dlouhodobé plány, mohu poměrně snadno změnit ty aktuální.
Organizace práce
Vždycky říkám, že efektivita není jenom o procesech. Ale o kontextu a souvislostech.
A i v mé práci je efektivita výsledkem několika spolupracujících oblastí.
- EXPERTÍZA & PARTNERSTVÍ
Jsem si plně vědoma toho, že nemůžu a ani nechci být expert na všechno. Mám svou primární oblast působení, kde vím, že jsem fakt dobrá a mám pro klienty největší přidanou hodnotu. A vím, že jiní lidé to zase mají jinak. Za těch několik let jsem poznala spoustu expertů ve spoustě jiných oblastech. Vím, s kým se mi dobře spolupracuje a komu věřím. A koho kdykoli s klidným svědomím doporučím svým klientům. Spolupráce, partnerství a synergie - to je další z mých hodnot, na kterých stavím svou práci. - PRIORITY
Dobře si vybírám projekty, na kterých budu pracovat. Jak ty rozvojové pro mé podnikání a mne samotnou, tak ty klientské. Rozvíjím spolupráce, které jsou postavené na sdílení podobných hodnot, vizí a postojů. Jedině tam můžu mít největší přínos. - PLÁNOVÁNÍ
Dlouhodobé (vize do budoucnosti za X let), střednědobé (na rok), krátkodobé (měsíce, týdny) i to operativní (týden, dny, hodiny).
Snažím se mít vždy připravený i plán B, někdy i C a D. Podle míry rizika.
Pracuji s rezervami. Nikdy neplánuji plnou kapacitu svého času. Moc dobře totiž vím, že žádný plán nevyjde na 100 %. A já chci dotahovat věci, které potřebuji a stihnout i ty neurgentní úkoly, které posouvají mé projekty dopředu. Nechci být frustrovaná, že jsem na konci dne nestihla všechny resty. Tohle je věc, která mi dodala tolik klidu, jako snad nic jiného. A vedlejší benefit práce s dostatečnou rezervou je fakt, že když se naskytne zajímavá příležitost, projekt nebo spolupráce, na kterou mám chuť, vždycky na ni najdu kapacitu. - NÁSTROJE
Dělám si ráda věci jednodušší. Nepoužívám velké množství nástrojů, ale ty, které mám, se učím ovládnout na maximum. - PROCESY
Ráda předvídám a raději strávím hodinu přípravou postupu, díky kterému pak nebudu muset myslet na spoustu věcí v průběhu. Chci věci zjednodušovat sobě, svým kolegům i klientům. Chci si šetřit čas, hlavu i energii. Minimalizovat riziko chyb. Nevymýšlet znova něco, co už jsem vymýšlela předtím. Vedu si vlastní wiki, píšu si best practice, vylepšuji. - DELEGUJI
Co nemusím nebo neumím, nedělám. To mi šetří tolik energie a času… Základ je vybrat si k sobě ty správné lidi. Na to mám taky proces 🙂 Nebojím se svěřit někomu úkoly, protože je mám vždy dobře připravené. Naučila jsem se zadávat úkoly, přijímat řešení druhých s otevřenou myslí a dávat zpětnou vazbu, která naši spolupráci neustále posouvá.
Není to jen o procesech
A velmi obdobně přistupuji i k práci pro své klienty. Vím totiž, že kvalitní organizace práce není jen o procesech. Neexistuje jeden univerzálně platný návod, který kdybych přinesla k různým klientům, přinesl by stejné výsledky.
Pro mě je efektivita o kontextu a souvislostech.
Vždy hraje roli vize firmy, strategie, firemní kultura, brand a positioning, nástroje, které firma používá, charakter, hodnoty a postoje majitele/ředitele, kolektiv jako celek i jeho jednotliví členové. Vždy hrají roli motivace i bariéry jednotlivých členů týmu, jejich limity, jejich obavy, životní situace….
To vše dohromady. A proto i moje spolupráce ve firmách vyžaduje komplexní porozumění. Mám na to systém. Sadu otázek, individuální hloubkové rozhovory (jak oceňuji svou praxi v marketingovém výzkumu!), vyhodnocení. Priority, aktivace týmu, realizace...
Z hloubkových rozhovorů často vyplynou priority, které se mohou lišit od původní představy majitele/ředitele. Nejednou se mi stalo, že si mě do firmy najali na nastavení konkrétního procesu, nebo naopak na aktivaci lidí, aby dané procesy dodržovali. A z rozhovorů a analýzy vyplynuly úplně jiné bariéry, trable a priority, jejichž vyřešení či přenastavení ve výsledku posunulo firmu mnohem dále a mnohem rychleji.
Velmi často bývá problematická kombinace nevhodně nebo nejasně nastavených kompetencí a pravomocí, absence systému práce, pravidel a procesů, nedostatek důvěry, nepochopení nebo nepřijetí ze strany týmu. S tím vším pracuji. A to vše dává smysl, pokud je třeba posunout celou firmu.
Jistě, jsou klienti, se kterými spolupracuji na bázi ad hoc konzultací - potřebují se poradit o konkrétní situaci, tématu, nastavit konkrétní oblast ve firmě…. ale stále jsou pro mě srdcovou záležitostí ty intenzivní a komplexní spolupráce, kde mohu pomoci firmě dosáhnout skutečných změn a výsledků.