Jestli mě už nějakou dobu sledujete, o pravidlu 3x a dost jste už asi slyšeli.
Je to jeden z mých evergreenů, protože ho považuji za naprosto základní pravidlo.
V čem spočívá?
Facebook je nekonečný zdroj inspirace 🙂 I tenhle příběh jsem našla v jedné z diskusí:
„Zaučuji paní, o které začínám víc a víc pochybovat. Když jí napíšu NEODESÍLEJTE ZÁKAZNÍKŮM, NECHTE V SYSTÉMU, AŤ ZKONTROLUJI a ona pošle zákazníkům několikrát a blbě, že je potřeba se omlouvat, pak na moje zprávy nereaguje a pošlu jí 3x mail s tím, co má udělat, protože to v systému ani po 3 dnech nevidím hotové (1 fakturu měla vypsat podrobněji) a nic a celkem sumarizace úkolu: ze 4 faktur, které měla tento týden vytvořit 3 spletla a 1 neudělala, tak si říkám, že moje zaučování asi minulo cíl nebo nevím. Já teď přemýšlím, zda se s paní rozloučit nebo vydržet a opakovat, co tedy má udělat. Nevím, jestli to má smysl.“
Když pominu faktor výběru (ano - vždycky začínejte u dobrého výběru lidí), tak v takovýchto situacích by vždycky mělo nastoupit pravidlo 3x a dost.
Znamená to, že byste měli být ochotni dát maximálně 3x šance začít dělat zadaný úkol dobře.
POPRVÉ...
...jsem ochotna přemýšlet o tom, jestli jsem podala dobře zadání, jestli jsem nepodcenila ověření porozumění a jestli měl daný člověk všechny prostředky úkol zpracovat dobře.
Proto poprvé vždy dávám detailní zpětnou vazbu a hodně se ptám. V situaci popsané výše bych diskusi otevřela na tom, že naše dohoda přeci byla vše si před odesláním odsouhlasit a odeslání bez kontroly způsobilo takové a takové problémy, zabralo x zbytečně času atd. V tento okamžik má člověk obvykle tendenci se bránit a obhajovat. Dobře. Ověřte, že jste si dobře rozuměli, že měl všechny informace a podmínky k tomu splnit úkol dobře. Dohodněte se na postupu při další příležitosti. Doporučuji nechat více mluvit druhou stranu, a to i při navrhování řešení. Vy jenom držte hranici a cíl, kterého chcete dosáhnout.
PODRUHÉ...
...tolik tolerantní nejsem. Jasně řeknu, že došlo k opakovanému porušení naší dohody, což nejsem ochotná do budoucna tolerovat. Zopakuji naši dohodu a nechám si od druhé strany zopakovat postup.
NAPOTŘETÍ...
...už daný člověk odchází. Buď úplně, nebo zvažuji jinou pracovní náplň. Záleží samozřejmě, jakého druhu je selhání. Zda je to prosté nedodržení dohod (pak jsem velmi striktní), nebo jenom nedostatečné dovednosti (pak zvažuji, jestli by se mi ten člověk nehodil na jinou práci).
Každopádně zkušenost říká, že když někdo 3x není schopen udělat daný úkol správně, nenaučí se to už nikdy. A týká se to v podstatě všeho. Úkolů, postojů, přístupů...
3x a dost
Snažit se na počtvrté, nebo popáté vysvětlovat, je ztrátou času pro obě strany.
Jak to máte vy?